Yunus, Saifuddin (2011) Kesan Perang Terhadap Institusi Pendidikan Di Aceh Timur. Proceeding Of The Aceh Development International Conference, 1. pp. 327-335. ISSN 978-9675742-01-9
|
Text
Prosiding ADIC Maret 2011.pdf Download (18MB) | Preview |
Abstract
Ini ialah kajian mengenai “kesan peperangan terhadap institusi pendidikan” kajian ini telah dijalankan di Aceh Timur, provinsi Aceh, Indonesia. Fokus kajian ini ialah pada perubahan komitmen guru dan sikap para pelajar yang bersekolah di sana. Peperangan yang terjadi di Aceh selama hampir 30 tahun telah menyebabkan pelbagai institusi sosial dalam masyarakat Aceh tidak dapat berfungsi sebagaimana mestinya, sehingga mengakibatkan keseimbangan sosial dalam masyarakat telah terganggu, sera menimbulkan kesan fizikal mahupun institusional. Berasaskan hujjah teori fungsionalisme, kajian ini membuktikan bahawa ketika salah satu bahagian daripada institusi masyarakat tidak dapat berfungsi dengan baik maka akan mengakibatkan seluruh sistem sosial dan budaya masyarakat tidak berfungsi sepenuhnya. Begitulah halnya ketika institusi pendidikan mengalami gangguan, masyarakat Aceh pula dipengaruhi oleh kerosakan dalam sosialisasi kedua mereka (menerusi institusi pendidikan). Perang yang terjadi di Aceh telah mengakibatkan fungsi sekolah dan peranan guru terjejas. Proses pembelajaran yang terganggu selama terjadinya peperangan telah mengakibatkan rendahnya mutu pendidikan di Aceh dan kanak-kanak di Aceh menjadi generasi yang rapuh.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) |
Divisions: | Faculty of Social and Political Sciences > Department of Sociology |
Depositing User: | Dr Saifuddin Yunus |
Date Deposited: | 10 Feb 2016 12:48 |
Last Modified: | 10 Feb 2016 12:48 |
URI: | http://repository.unimal.ac.id/id/eprint/790 |
Actions (login required)
View Item |