Merancang Pendidikan Bertaraf Dunia

Yunus, Saifuddin (2014) Merancang Pendidikan Bertaraf Dunia. Prosiding Seminar Internasional. pp. 31-40.

WarningThere is a more recent version of this item available.
Full text not available from this repository.

Abstract

Pendidikan ialah proses pembangunan manusia sepanjang hayat, maka ia tidak boleh diserahkan kepada satu agensi saja, seperti sekolah, institut atau universitas. Pendidikan di dalam keluarga, pendidikan tidak formal di dalam masyarakat melalui berbagai saluran dan pendidikan formal di sekolah semuanya mempunyai saham tertentu dalam pembangunan manusia. Pendidikan dan pembangunan ialah dua isu besar masa kini yang senantiasa mengundang perhatian serius dari pada sarjana termasuk cendikiawan dan pemikir Islam, karena ia merupakan dua sarana pokok bagi pembentukan budaya, individu dan corak masyarakat. Pendekatan terpadu melihat permasalahan pendidikan dan pembangunan dari semua segi, politik, ekonomi, sosial, birokrasi, moral dan kerohanian yang mempunyai kaitan erat antara satu sama lain. Pendidikan tidak pernah berhenti berkembang, ia menjadi pendukung cita-cita kemanusiaan yang paling mulia. Malaysia sebagai salah satu negara di dunia yang sangat serius membangun pendidikan telah menggulirkan gelombang transformasi pendidikan yang amat hemat atau lebih dikenal dengan Pelan perancanagan pendidikan Malaysia (PPPM 2013-2025). Tulisan merancang pendidikan bertaraf dunia ini adalah merupakan sebuah refleksi terhadap pengalaman Malaysia merancang pendidikan yang berkualitas. Inovasi pelan pembangunan pendidikan yang dirancang bertujuan untuk meningkatkan kompetensi pelajar bertaraf dunia dan mampu menghadapi tantangan zaman.

Item Type: Article
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Social and Political Sciences > Department of Sociology
Depositing User: Dr Saifuddin Yunus
Date Deposited: 09 Feb 2016 15:47
Last Modified: 09 Feb 2016 15:47
URI: http://repository.unimal.ac.id/id/eprint/789

Available Versions of this Item

Actions (login required)

View Item View Item